Toen we in februari meededen met de Carbage Run wisten wij stiekem al dat het voor ons de laatste reis zou zijn samen met Olav. Olav, onze trouwe Subaru, is inmiddels 25 jaar oud. Nog nooit heeft hij ons in de steek gelaten. En alhoewel hij nu in aanmerking komt voor Old Timer verzekering is er aan weinig te merken dat hij al zo oud is. En toch… kochten wij een andere Subaru. Een jonger model model. Eentje met meer pit (namelijk een 2,5 liter turbo ipv 2 liter standaard motor) en eentje met cruise control. Maar het belangrijkste: een auto die we vanaf het begin af aan helemaal weer kunnen opbouwen. Want Olav is eigenlijk af. En het opbouwen vinden we stiekem wel leuk.
Zo komt het dat Olav nu te koop staat en dat wij de afgelopen maanden druk zijn geweest met Olavson. In IJsland krijgt een kind de voornaam van de vader met daar achter -son of -dottir. En dat vonden we toepasselijk hier.
Olavson kochten we eind December. Er zat geen APK op en eerlijk is eerlijk: De vorige eigenaar was zeker geen liefhebber. Wat zag de arme wagen er uit. Zowel van binnen als van buiten. De remmen rondom waren volledig versleten, de kofferbak sluiting werkte soms wel, soms niet, de koplampen zaten vol water, het raam aan de bestuurderskant wilde niet open, de koppeling slipte, het acherlicht was stuk, de banden hadden geen enkel profiel, er zat een roest gat in de kofferbak en de auto was van binnen en buiten vies. Heel vies. Maar hij was ook een koopje en dit type Subaru zie je er niet veel van. Henri was op slag verliefd.
Een groot nadeel was dat de auto de weg niet op kon omdat deze geen APK had. We konden dus niet naar onze favoriete hobbyhal. Henri is met alle punten die we konden zien flink aan de slag geweest op onze eigen oprit en heeft hem toen naar onze vaste keurmeester gebracht. Er waren nog enkele kleine aanpassingen nodig, maar in maart was het dan zover: Olavson mocht legaal de weg op met een spikspinternieuwe APK. Na een grote beurt in onze eigen garage heeft Henri eens voorzichtig geinformeerd wat het zou kosten om de auto mooi te laten spuiten. Want Olav is met de hand geschilderd en dat mag ook voor een runner, maar je ziet af en toe wel zijn blauw/rood of zelfs zwart er door heen. Olavson wilden we net een tandje meer mee doen.
Voordat Olavson gespoten kon worden was er echter nog meer werk aan de winkel. Lang stil staan betekent namelijk ook roest. En we kunnen veel zelf, maar lassen is daar helaas geen onderdeel van. Gelukkig konden we hulp krijgen. We hadden onzelf tot doel gesteld om voor de Orange Fox Rally klaar te zijn. Henri wilde persé met Olavson op pad. Na al het lassen kwam al het schuren en vrijdag 27 juni haalden we hem op. We zijn super blij met zijn nieuwe kleur. Het staat hem goed. En we zijn natuurlijk nog lang niet klaar. Maar zijn eerste rally zit er al op










