Over Olav & Olavson

Olavson

Olavson is onze niewe wagen

Olavson is een tweede generatie Subaru Forester, ook wel bekend als de Subaru Forester SG. Dit model werd gemaakt van 2002 tot 2007.

Olavson is in 2006 voor het eerst op kenteken gezet, maar in Zweden. In 2017 werd deze wagen in Nederland ingevoerd. Olavson is niet zomaar een Forester, het is een zogenaamde XT. Dit betekend dat hij een 2,5 liter turbocharged motor heeft, goed voor 230 PK! Met leren bekleding, navigatie, cruise en climate control is de auto beslist luxe te noemen voor zijn leeftijd.

In december 2024 namen wij Olavson over. Toen nog zwart en in een zeer slechte staat. Geen APK, remmen rondom nauwelijks aanwezig, roest op allerlei plaatsen, allerlei dingen die het niet deden zoals de achterklep, het raam van de bestuurder, het lichtknopje binnen en ga zo maar door. En vies. Heel vies. Maar met veel geduld en aardig wat geklus kreeg Olavson in maart 2025 weer een geldige APK. De volgende stap was om hem een nieuwe kleur geven. Natuurlijk moest dat, net als Olav, ook paars worden.

Olavson rijdt helaas net zo onzuinig als Olav met ongeveer 1 liter per 10 kilometer. Daarentegen is zijn topsnelheid 220 kilometer per uur en kan hij van nul naar 100 is 7.5 seconden. Lekker pittig dus.

In de aankomende periode bouwen we Olavson verder op tot waardige runner. Hij blijft echter wel wat netter dan Olav zodat hij ook als eventuele daily gebruikt kan worden.

Olav

Olav was onze eerste carbage runner. Na 7 verschillende rally’s en allerlei modificaties was voor ons Olav ‘af’. Nu is het tijd voor Olav om met anderen op avontuur te gaan.

Olav is een eerste generatie Subaru Forester die in 1997 op de markt kwam. Olav was voor het eerst op dit kenteken te bewonderen op 8 Oktober 1999. Olav heeft al heel wat meegemaakt. Wij zijn de 8e eigenaar. 

De Subaru Forester is een  4-wiel aangedreven auto met 1994CC en max vermogen van 123 PK/92kW. Dit alles op een automaat. Het is geen echte terrein wagen, maar meer een 4-wielaangedreven station die wat hoog op zijn pootjes staat en wel wat kan hebben.

Brandstofverbruik was nog niet zo een ding in 1999. Met ongeveer 1 liter per 10 kilometer weet Olav zich te redden. Gelukkig heeft hij een 60 liter tank dus komen we een heel eind. 

Olav is een lichtgewicht in vergelijking met grote terreinwagens en weeg slechts 1320kg.  Met een lengte van 4,5 meter en een breedte van 1,73 is dat heel netjes. 

Toen Olav net op de weg kwam was zijn topsnelheid 167 km/h. Dat red hij niet meer. Maar in Nederland mogen we toch niet harder dan 130 (na 19.00 uur) dus dat vinden wij helemaal niet erg.

Wist je trouwen dat Olav voordat hij bij ons kwam al eens op een carbage run geweest is? Niet met ons, maar als echte Zeeuwse runner.

Toen Olav voor het eerst de weg op ging was hij zwart. Toen we Olav kochten was hij rood en blauw zoals op het plaatje hier boven. In die kleurstelling heeft hij meegedaan aar de Carbage run van 2018 met een ander team.

Nu draagt hij met trots paars & oranje en op zijn kenteken staat dat hij paars is. Deze kleurstelling is gebaseerd op de Keating/Wynns livery zoals deze wordt gebruikt op de 24h van Le Mans.  Tja als je met 400 andere auto’s op reis gaat wil je natuurlijk wel een beetje opvallen. 

Olav is verder uitgerust met 4 mooie Hella lichten om tijdens de donkere winter maanden geen problemen te hebben met het zicht. Twee mooie zwaailichten, wat werklampen en wat tracking lights maken het geheel af. Een klein schakelpaneeltje in de auto bediend de lampen. Omdat je maar nooit weet wie je moet afschrikken heeft Olav ook Hella toeters en voor de zekerheid een luchthoorn.  De vorige eigenaren hebben Olav ook een mooie stalen bullbar en sleepogen gegeven. Olav is eveneens uitgerust met mooie Bose buitenspeakers voor de sfeer en RGB lampjes onder de auto voor een mooie gloed. Daarnaast heeft Olav mooie stickers van sponsors maar ook van de routes die zijn gereden en de landen waar olav allemaal is geweest. Mooie nordic winterbanden maken het geheel af.

In de loop van de jaren is Olav steeds meer uitgebreid. Zo heeft hij inmiddels mooie running lights aan de zijkant, een oude T-ford toeter en een tweede accu dat alles kan blijven branden zonder dat we bang hoeven te zijn dat de wagen niet meer start. Ook is er een mooi werklicht die op 3 verschillende plekken op de auto kan worden neergezet.