Elke dag krijgen we de keuze tussen een korte en een lange route. Vaak zit het verschil niet zozeer in de kilometers maar wel in de tijd die je er over doet.  De lange route heeft meer kleine wegen, leid je langs bijzondere paden en geeft grotere uitdagingen. De korte route overlapt altijd een stuk, maar is wat praktischer. Nu is het eigenlijk de bedoeling om ook opdrachten uit te voeren tijden de run.  Zelf wilden we vooral de mooiste routes rijden, omdat de opdrachten best pittig zijn. Zo was vandaag een van de opdrachten: vind het grootste knackebrod. Maar ook: vind een silky (een paardenrenwagen) en ren met een teamgenoot er voor met de silky.

Vandaag gingen we na een wat korte nacht weer vol goede moed op pad. Het was gestopt met sneeuwen. Even de nieuwe route ophalen en van start. Het eerste gedeelte van de route hoefde je nog niet te kiezen tussen kort of lang, maar liepen we gelijk op.

Na ongeveer een uurtje rijden hadden we een kort oponthoud. Niet precies duidelijk waarom. Maar we hebben lekker gekletst met de teams om ons heen.  Nu lijkt het als of we steeds in colonne rijden, maar dat is zeker niet waar. Je komt elkaar tegen natuurlijk want je volgt de zelfde route.  Op dit soort momenten echter, de opstoppingen, dan is het een soort van harmonica effect.

De route is schitterend. We rijden door besneeuwde bosweggetjes met af en toe een dorpje tussendoor en af en toe een tegenligger, die niet weet wat hem overkomt met zoveel uitgedoste Nederlandse auto’s. Ongetwijfeld meer auto’s dan ze anders in 1 dag zien.

In een van de dorpjes stoppen we voor pizza. De beste pizzabakker sprak geen woord engels, maar de taal van pizza is internationaal.  Op ongeveer 1/3e van de route moesten we de keuze maken voor de korte of lange route.  Maar zover waren we nog lang niet, ondanks dat het al lunchtijd was.

We rijden door nog meer besneeuwde landschappen en dorpjes. We ontvangen what’s app berichten dat een klein gedeelte van de route bijna 1 meter sneeuw ligt en dat we dat beter kunnen vermijden. We volgen de wijze raad op en zijn dan bijna bij het moment van korte of lange route kiezen aangekomen.  Onze keuze wordt nog even uitgesteld wanneer onze nieuwe vrienden, die al meerdere runs hebben gereden,  tegen komen met hun barbecue bus. Gisteren waren het deze jongens die in totaal met 4 auto’s rijden, die ons uit de sneeuw trokken en vervolgens savonds op een barbecue trakteerden. Ook nu werden we gelijk begroet: Team olav!!! Hier neem wat vlees!!!  Dat deden we natuurlijk.

Het begon al donker te worden en we besloten dan toch om de korte route te pakken. Dat betekende voor de verandering het navigatiesysteem aanzetten en zo snel mogelijk naar Umea.  Zo snel mogelijk bleek over de snelweg. Althans snelweg… het was een kleine ijsbaan. Met gemiddeld nog 60km per uur reden we gestaag 300 kilomter over deze weg. Zo werd de korte route toch nog lang… Onderweg kwamen we nog wat skipistes tegen, wat stadjes en uiteraard sneeuw, maar we moesten vooral goed opletten op de weg en proberen voor 22.00 bij de finish te zijn.  Het is gelukt! 7 minuten voor tijd waren we bij de finish. Snel een hapje eten en op naar het hotel.

Morgen dag 3. De dag dat we de Poolcirkel gaan aantikken!!!!

Judith is overtuigd dat de gloed die te zien is een vaag noorderlicht is. Henri denkt dat het niet zo is. Het was in iedergeval mooi

PS: Onze sponsor van Binsbergen Media heeft van de eerste dag al een fantastisch filmpje gemaakt. Alle filmpjes kan je terugzien op de video pagina

2 Comments

  1. Na twee dagen kan ik al concluderen dat het geen saaie vakantie wordt. Wat een verhaal weer. Gisteren al genoten van het filmpje.
    Ben nog wel benieuwd of jullie de opdracht hebben kunnen uitvoeren. Vandaag op naar het noorderlicht. Veel plezier.

  2. Het ziet er allemaal prachtig uit, de foto’s maar zeker ook het filmpje en het maakt ook duidelijk dat je niet alleen avontuurlijk maar toch ook wel een beetje gek moet zijn om deze reis te ondernemen. Blijf voorzichtig ⚠ en geniet.

Leave a Reply to Lia Cancel

Your email address will not be published. Required fields are marked *