Eventjes een iets andere blog. Speciaal over Olav. Want wat maakt Olav nu een Carbagerun auto? Een carbage runner herken je vaak direct. Een oud barrel met bijzondere modificaties.

Er zijn twee regels waar je auto aan moet voldoen. 1: Je auto moet tenminste 20 jaar oud zijn. 2: Je oud moet een dagwaarde van maximaal 500 euro hebben. Daar voldoen we ruim aan. Olav is van 1999.

Verder wordt je aangemoedigd om je auto zo ‘mooi’ maken als je zelf wilt. Dat hebben we gedaan met een aantal typische runner modificaties en een aantal modificaties omdat het kon. We nemen je mee!

Verlichting

Olav heeft 4 grote Hella verstralers. In Zweden en Noorwegen is het vroeg donker in de winter. We rijden op kleine wegen waar vaak geen straatverlichting is. De verstralers zijn daarom erg prettig.

Olav heeft ook één verstraler op de bullbar. Wanneer het sneeuwt en je de grote verstralers op zet is het net alsof je warp speed rijdt. door de lage verstralers zie je wel de weg, maar wordt je niet verblind

Feest verlichting

Naast de functionele verlichting heeft Olav ook wat extra feestelijke verlichting. Onder de auto en in de auto zijn RGB ledstrips aangebracht. Deze kunnen elke kleur aannemen en kunnen ook op patroon van kleur wisselen.

Op het dak zijn een paar zwaailichten gemonteerd.

Alle feestverlichting is los van elkaar geschakeld

Geluid

Een echte runner heeft bijzonder geluid. En dat geld ook voor Olav. Olav heeft een luchthoorn als toeter zodat we extra goed hoorbaar zijn als we toeteren.

Olav heeft ook een megafoon waar een alarm geluid in zit, maar waar we uiteraard ook mee kunnen omroepen.

Als piece de resistance heeft Olav twee Bose boxjes aan de buitenkant die we via bluetooth aansturen. Deze staat los geschakeld van de radio. Dus alle herrie die we buiten ten gehore brengen hebben we binnen geen last van. We hebben een serie aan geluidseffecten (van een V12 motor tot het ochtendgebed) en uiteraard ook gewoon mooie en leuke muziek klaarstaan.

Kleuren en stickers

Tijdens een run doen er soms tot wel 400 auto’s mee. En daar wil je natuurlijk wel je eigen auto kunnen herkennen. We hebben daarom geprobeerd een originele kleurstelling te kiezen met het paars, roze en oranje. Deze is gebasseerd op de Le Mans auto van Wynns keating

De nodige stickers zijn aangebracht op Olav. Uiteraard de verplichte stickers van de Carbagerun zelf, maar zeker niet minder belangrijk ook de stickers van onze sponsoren.

Daarnaast heeft Olav wat stickers van andere teams en stickers van alle landen waar Olav is geweest.

Schakel paneel en MC27

Zoveel verlichting mag natuurlijk niet van de APK. Je mag bijvoorbeeld maximaal 4 lampen voor groot licht hebben. En daarnaast trekt de accu het ook niet als we alles tegelijk continu aanhebben. De truuk daarvoor is dat alles los geschakeld is. Dat betekend dat we een schakel paneel in de auto hebben. Middels het paneel kunnen we licht en geluid aanzetten wanneer we willen. Door dit zo te doen is de verlichting binnen de APK richtlijnen en kunnen wij de kermis aanzetten wanneer het nodig is.

Olav is ook uitgerust met een bakkie. We rijden op veel kleine wegen waar lang niet altijd mobiele ontvangst is. Ongeveer de helft van de teams heeft een 27MC bakkie waar ook veel informatie op te horen. Varierend van ‘tegenligger’ (erg fijn op smalle wegen) tot een hoop onzin. Maar wij vonden het toch vooral erg handig dat je bijvoorbeeld weet waarom je stil staat bij een runners file.

Dakrek, bullbar en sleepogen

Boven op Olav zit een custom made dakrek. Super handig om extra spullen mee te nemen. Een legerkistje (waar de enige echte Team Olav shotjes in zitten) en de reserve banden gaan onder andere mee op het dakrek. Daarnaast is ons derde teamlead over het algemeen op het dak ge vinden. Skippy de Eland. Hij staat de gehele run boven op het dak om alles in de gaten te houden

Olav heeft een mooie stevige bullbar en sleepogen aan de voorkant die aan het chassis zijn vast gelast. Super handig, want als je een boom van dichtbij ziet, beschadig je niet gelijk de auto.

Verhogingssetje

Verhoging

Als laatste belangrijke onderdeel zijn de liftkit en de versterkte veren. Een Subaru Forester staat er om bekend dat deze naar verloop van tijd een ‘zakkende kont’ krijgt. De extra stevige veren en de verhogingskit van 5cm zorgen ervoor dat Olav lekker hoog op zijn pootjes staat en zo de sneeuw net even wat makkelijker kan trotseren.

One Comment

  1. Pingback:Countdown – Team Olav

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *